Sunday, August 10, 2014

Cerita Disebalik Buku Saya

Cerita disebalik buku-buku yang saya tulis berbeza-beza.

Setiap buku yang ditulis juga mempunyai sebab musabab dan mungkin semua para pembaca dapat ilham daripada apa yang akan saya sampaikan.
kadang-kadang kelakar pun ada bila difikir-fikirkan.
Walau bagaimana pun berjaya juga disiapkan dan diedarkan ke setiap ceruk tempat di Malaysia.

Sehinggalah sampai ke Brunei dan Singapore, Indonesia, Jepun, Amerika, Australia, negara Arab seperti Dubai dan Jeddah.

Variasi Teknik Jahitan

Buku pertama yang saya tulis ini ditujukan khas untuk ibu tersayang.
Baju yang dipakai oleh model Anita Mohamed ini adalah Baju Kebaya Kota bahru.
Ibu sering memakai semasa mudanya. 
Iye bentuk badan ibu memang cantik.
Ialah orang dulu-dulu memang pandai menjaga badan. pakai korset hampir setiap hari.
Sekarang ni, kalau saya nak pakai korset,.. aduhai... lemas rasanya.

Saya pun hairan. Camne ibu boleh pakai korset setiap kali ibu memakai baju kebaya.
dengan kain Veron kipas depan.
Orang dulu memang berfesyen sungguh.
Sekarang tidak ramai yang pakai baju kebaya kerana ugama kita telah semakin kuat berbanding dengan orang zaman dulu.
Maksud saya adalah orang dulu solat tetapi bila tiba bab memakai tudung dan berfesyen, mereka lebih 'open minded'.
Bab ini memang sukar untuk dipertikaikan.
Zaman sekarang pendedahan melalui media, tv dan cyber lebih meluas dan kesedaran sedikit demi sedikit telah mempengaruhi pemikiran kita semua untuk meutup aurat termasuk saya.

Semasa kecil ibu tinggal di Singapore dan ibu pula pandai menjahit.
kami tiga beradik puas jadi model cilik ibu.
Apa saja fesyen terbaru ibu akan cuba dan buat untuk kita semua.

Suka ke tak suka ke, kita semua kena pakai juga.
Bayangkan, kami semua ada satu almari penuh setiap seorang.
Memang banyak sungguh baju kami.


Sulaman Benang & Manik Labuci























No comments:

Post a Comment